UUTISET -SIVUJA PÄIVITETÄÄN...

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /usr/www/users/paulikar/wp-content/themes/retlehs-roots-cdc3267/functions.php on line 106

LEHDISTÖTIEDOTE 1.7.2012

ELOKUVAMUSIIKIN KLASSIKOITA SYKSYLLÄ SIBELIUSTALOSSA, MUSIIKKITALOSSA JA TAMPERE-TALOSSA

Viime kaudella Logomon ensimmäisestä, yleisö –ja arvostelumenestyksen saaneesta sinfoniakonsertistakin kiitosta saanut Karjalan valtiollinen sinfoniaorkesteri jatkaa kolmen erilaisen kulttuurin synergiaansa syksyn aikana vieraillessaan ensimmäistä kertaa Sibeliustalossa 2.11. ja Musiikkitalossa 4.11. Viime kaudella orkesteri vieraili Lapissa mm. Ruskarock&Culture -festivaalilla Olos Polar Centerissa sekä Venäjällä orkesterin omassa Filharmonian loppuunmyydyssä kauden avajaiskonsertissa Petroskoissa. Kiertueella orkesteria johtaa espanjalainen kapellimestarikomeetta José Mariá Moreno ja pianosolistina Pauli Kari. Juontajana toimii elokuvahistorian professori Peter von Bagh. Ohjelmakokonaisuus koostuu Glingan Alkusoitto “Ruslan ja Ludmila”, Rahmaninovin pianokonsertto nro 2, Berliozin Fantastinen Sinfonia sekä Frederik Chopinin Grande polonaise brillante -teoksista. Lisäksi kiertue vierailee Tampere-talossa 6.11.

Rahmaninov sävelsi romantiikan aikakauden tunnetuimman konserton vuosina 1900-1901 ja omisti sen omalle lääkärilleen tri Nikolai Dahlille. Kantaesitys oli 27.10.1901 Moskovassa ja sen johti

hänen serkkunsa kapellimestari Aleksandr Siloti Rahmaninov itse oli solistina. Rahmaninovin 2. pianokonsertto löytyy Frank Sinatran kappaleista ja Eric Carmenin “All by myself” balladista, sekä lukuisista Hollywood elokuvista. Esimerkiksi Clint Eastwoodin ohjaama Hereafter (2010).

Karjalan valtion filharmonian sinfoniaorkesteri perustettiin 15.1.1939 ja siitä lähtien se on toiminut Karjalan tasavallan musiikkielämän keskuksena. Tänä päivänä sinfoniaorkesterin lisäksi taloon kuuluu myös venäläisten kansansoittimien orkesteri Onego sekä Ekpromt, kansainvälisesti tunnettu kvartetti. Filharmonia järjestää vuosittain 4 erilaista festivaalia Petroskoissa eri musiikinlajien mukaan. Orkesterin solisteina ovat esiintyneet mm. Richter, Gilels, Rostropovich, Pletnev, Bashmet ja Netrebko. Lisäksi orkesteri on esittänyt Tuomas Kantelisen musiikkia Peter Franzénin ja Irinia Björklundin tähdittämässä elokuvassa “Rukajärventie”.

Kapellimestari José María Moreno on johtanut menestyksekkäästi lukuisia eurooppalaisia orkestereita. Viimeaikaisista voidaan mainita mm. hänen menestyksekäs esiintyminen Berliinin sinfoniaorkesterin kapellimestarina, jossa hän johti mm. Verdin Requiemin. Moreno viimeisteli opintonsa Rimsky-Korsakov konservatoriossa Pietarissa maestro Mihail Kukushkinin johdolla korkein mahdollisin arvosanoin. Hänen yhteistyökumppaneihinsa ovat lukeutuneet mm. José Carrerás, Johannes Paavali II sekä Espanjan kuningas Juan Carlos ja kuningatar Sofia.

Pauli Kari on kansainvälisesti arvostettu taiteen moniottelija. Kari on esiintynyt sooloresitaalein sekä orkesterisolistina ympäri maailmaa. Hän on lisäksi menestynyt kansainvälisissä pianokilpailuissa voittaen niissä kahdesti 1. palkinnon sekä solminut lukuisia sponsorisopimuksia. Kausina 2012-2013/2013-2014 Kari on kutsuttu sekä solistiksi että säveltäjäksi maineikkaaseen New Yorkin Carnegie Halliin mm. wieniläisen Schönnbrunin Linnanorkesterin kanssa sekä Balearic sinfoniaorkesterin kiertueelle Espanjaan. Kantaesityksiin lukeutuu Severi Pyysalon ensimmäinen pianokonsertto “GREEN”.

Syksyn 2012 orkesterikiertueen tarkempi aikataulu ja lipunmyynti julkistetaan myöhemmin. Sibeliustalon konsertin liput ovat myynnissä ennakkoon lippupalvelussa 28.5. alkaen. sekä konserttipaikalla tuntia ennen konsertin alkua. Lisätiedot konserteista, niihin liittyvät haastattelu- ja

kuvauspyynnöt sekä yritysyhteistyö: Pauli Kari, vastaava tuottaja / Creative Arts Finland: puh. 0405839457, info@creativeartsfinland.com www.paulikari.com TILAA LIPUT OSOITTEESTA http://www.sibeliustalo.fi/fi/tapahtumat/?eventID=532

Konserttien tuotanto: Creative Arts Finland Oy/Karjalan valtion filharmonian sinfoniaorkesteri

Jätä kommentti